¿A dónde vas bala perdida?

¿A dónde vas bala perdida? Expresión popular además de nombre de una vía poco repetida en la este de l’Asiàtica, en el cogollo de la muralla nord dels Frares Encantats, en Montserrat. Escalada que combina buriles con pasos de gancho, falques, algún pitón bueno y unos cuantos plomos. “Plomo pa’ todos” gritaba un tipo mientras ametrallaba a los lectores de aquella reseña publicada hace no sé cuantos años en Extrem.

Pero lo de hoy no es una reseña.

Pasen y vean, señores, como nuestras tapias se llenan de plomos inservibles y de difícil estracción. El cable dura lo que canta un gallo y un nuevo còdol queda pegado a la pared, un còdol de plomo. Y es que el cable, después de unos años, incluso puedes romperlo apretándolo con dos dedos –cables de freno de bici, moto, coche y lo que te echen: acero roído por la lluvia y podrido por el sol.

Incluso nuevo, este tipo de cable aguanta poco más que el peso del cuerpo. Tampoco se agarra al plomo como más de uno hubiera deseado, porqué está formado por pocas hebras de acero. El resultado es simple y llanamente que a menudo es el cable el que se rompe o se arranca cuando sacas, dejando el plomo en la pared, casi para siempre.

Una parida, dirán algunos. Seguramente los que preferirán seguir usando el cable barato, el que se rompe.

Y sin embargo, hay clásicas que se empiezan a llenar de plomos inutilizables. Algunos, con el cable roto, otros, con el cable a punto de romperse –con lo que aumenta la precariedad de los pasos– y muchos –cada vez más– sin el cable: son simples trozitos de plomo remachados en agujeritos de los que es muy difícil sacarlos.

*** Ventajas y desventajas del tema (según observación radicalmente subjetiva y sujeta, por tanto, a error).

1. Cable de acero (usado por Fixe entre otras)

A favor: más barato; menos faena al fabricar los plomillos; reciclable (aunque con vida limitada).

En contra: Se oxida, se rompe (muy a menudo o casi siempre), el plomo se queda en la tapia sin el cable o con el cable roto y es difícil extraerlo (a veces, 20 o 30 minutos); mayor peso.

2. Cable acero inoxidable trenzado

A favor: Mucho más resistente; facilidad para extraer el plomo (golpe de cadena); no se rompe (nunca o casi); reciclable; no se oxida; en la tapia dura muchísimo más; peso menor.

En contra: Más caro; más faena para deshilarlo al fabricar los caharritos amantes del precario.

Señoras, señores, en sus manos queda la decisión: seguir ensuciando igual o ensuciar un poquito menos. Las fotos originales las encontrarán aquí....

12 garlantes:

PGB { 13/1/10 18:36 }
Hey Bulla, el Paca em va comentar un dia que amb el metxero, escalfaves el plom i es podia treure (suposo que estirant del cable).

Seria una opció per substituïr tots aquests ploms apunt de petar (de cable), no?
karles { 13/1/10 22:40 }
de pocs ploms m'he penjat en la meva vida: al primer pas del L2 de la GEDE al Pas del Princep (havía volat el burí i estava posat) i a la Xavi Rabat del Cavall (un al L2, posat pel meu company, i l'altre al L4 -crec-falcant una escarpa avants de la R). encare se'm posen els pels de punta al recordar els passos! Quina Por!
pel que fa a contaminació, crec que hi han altes estris i tècniques actualment que podríen evitar l'ús del plom a la muntanya (al granit,avants, es feien servir el cooperheads). en alters esports l'ùs de plom està en procès de regularització:al mon del submarinisme volen prohibir els ploms sensa "funda" plàstica per la contaminació que impliquen, i pel que fa a la pesca i a la caça crec que hi han estudis en marxa -i no em fico dins l'ètica d'aquestes activitats-
karles { 13/1/10 22:40 }
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Mohawk { 14/1/10 08:02 }
Els últims que vaig fer (encara em duren i el que duraran!) ja els vaig fer amb cable inox amb funda plàstica i com bé apunta el Bullas, és una mica agònic desfer les puntes...

Segur que existeix algun material plàstic / químic que té la mateixa adherència que el plom a la roca... ja ho inventaran, segur! I si no, ventoses i compressor a l'esquena, viva Maestri!!! :P
TRanki { 14/1/10 16:02 }
Ups...has dao en el clavo...vull dir en el plomo...

Si el tema passés per posar i treure els ploms, passaria que al cap del temps els emplaçaments s'"arromen" i la dificultat puja sensiblement...i si es deixen passa el que dius...

A l BALA PERDIDA vam posar i treure els nostres..però el CRUX era una bona apretada de gas al llarg fional!!!! QUina por...inhumano...una mica a l'estil de la FFREDI ARMAND de la miranda de Diables...brrrrrr

Al Mirall diuen que l'Alsina va passar amb 10 ploms per on alstres passavem amb 120..increïble.

ës una qüestió sobre que mai havia reflexionat, generalment els que poso els trec, a no ser que estigui "reequipant" un apas de plom trencat...a la EI TRANKI els vam deixar com a record de les accelerades, al lloc on ens vam penjar per burilar...i ara que ho dius...els hauria de treure, la veritat...

Salut bow!
Bullarolas { 15/1/10 10:19 }
Buenas!!

PGB, L'opció del metxero segur que va bé... no m'imagino amb el soplete, però segur que deu ser ràpid ;)

Festoon, Però si els passos de plom són els fàcils :)!!! comparat amb alguns passets de ganxo d'aquells d'infart..

No deus anar mal encaminat amb això de la regulació. Passaran per davant, però, els caçadors i el plom de la munició.. i sembla que la cosa va per llarg (molts interesos econòmics).

Mohawk, et veig més inventor que mai.. però això de l'escalada ja ho té!! amb funda de plàstic no ho havia pensat.. segur que es deuen enganxar solets a la tàpia, no!!?

Tranki, tio, ho has fet tot a Montserrat ... per cert, un d'aquests dies de neu i sota zero vaig pensar en tu al primer larg de la Bikini (6a+? em vaig preguntar... aleshores ca ser quan vaig voler trucar-te només per preguntar-te si l'havies fet i no creies que rondva el 7a ??no sé, potser tenia un mal dia..

una abragada per tots !)
Anònim { 15/1/10 10:51 }
osti tu si al final tot kedara en familia...i en el sentirt més literal ...
festoon: les historietes em sonen a dinar de st esteve...
els coppers son un gran invent..i la veritat donen força mes confi que els ploms...també hi han els alu-heads..en tinc uns k vai comprar per la lurkinf fear al capi (i no vaig arribar a possar) i donen força comfi...igual més que algun rurpillo o puteta de la k m¡he penjat alguna vegada...

En tranki ho ha fet tot pero amb la de temps k porta arroisehgantse ja pot no... a veure si sortim del vell contintent bro!!! vinet a la lrking fear... jo de primer pedalejant tu de segon en free (numes es 8asup("...the cruxes are dynos over blanck sections..." T.cadwell dixit...

erecordo aquell pas de la bikini... encara en recordo més un sortint de la 1era era on sem va petar mitja reglet i no em vai estrwellar a la repisa de putu miracle...per sort els 2 dits petits can aguantar on tocava... juas juas... l'ultim llarg SUBLIMMMMMMMMMMMMM tot i la entrada un xic guarrilla i rara com a blokillo....

PLOMOOOOOOOOOOOOO PA TODOS...sobretot pels cariocas i els del barri maritim de reus...

salut

MaLuTa
TR { 15/1/10 20:23 }
how how how MLT tya vei fanàticusssss..

COLTA..lo del peu et permet fer ALPINISMUS no?

ta fai un tok...
TR { 15/1/10 20:24 }
Per ecrt..kekabron amb doir-me puretilla! sERÀS BOLLYCADO!!!!

HEHEHE HEHHE trAAAANKI QUE AL FINAL TOTS CALVOS..O ERA TOTS CLAVOS?
Anònim { 18/1/10 19:22 }
Hola a tothom!!!! aviam,anem per parts...els ploms no son un problena...son una solució!!!el problema es que queden tant ben posats que COSTAN MOLT DE TREURE,i aqui ve el problema:per mandra,mala pose,per que" fem tart"...el deixo i el que vingui que es foti...els ploms s`HAN DE TREURE SEMPRE,amb l`hajuda d`una escarpa petita va molt be,amb una cadena tambe,etc...jo en deixo algun de posat per marcar per on va la via,pero en generalSEMPRE POSO ELS MEUS PLOMS I NO CHAPO MAI CAP PLOM DE UN ALTRE,aixi doncs,tambeTREC TOT PLOM QUE JO HAGI POSAT.
sobre si son toxics i tal...jo ja estaria mort no creieu? crec que es toxic inhalar el fum quant es desfan,pero una boleta de plom ... que voleu que us digui...
El cable sempre trenat!!!(us asseguro que aguanten mes del que us penseu:jo he trencat un manec de martell Hamer black diamond fent palanca treien un plom)
salut a tothom i bones escalades.
Una vegada,en un curset d`artificial a vilanova un paio va dir:"un plom es com un parabolt:es una cosa que ficques dins un forat i despres l`expansiones" Aquest paio encara viu...
Anònim { 18/1/10 19:26 }
ah!,el post d`abans es meu (PACA)
Jo vaig fer la "bala perdida" en solitari fins el penultim llarg,que el vaig veure estratosferic(que ho es)la via fins allà era guapa...despres mai ho sabre!!!salut!!!
Bullarolas { 21/1/10 09:41 }
Hola Paca,
suposo que et refereixes al llarg de lliure (6a deien els cabroncetes...

estaria bé fer una llista dels 6as estratosfèrics de Montserrat... seria interminable... ¿¿durant la primera es coten de 6a per desconeixement, per modèstia o per donar pel sac als que vinguin després???

Això de l'escarpeta, totalment d'acord. És el que va millor. I lo de xapar els ploms ja posats... és una putada i li dóna un plus de risc a l'escalada (encara que sigui risc "psicològic"

El post el vaig escriure arran de l'escalada a la Lady Fantasia de l'Agulla Fina. Està plena de ploms vells amb cables rovellats que desfàs amb els dits. Vaig tenir més feina traient-los que ficant-hi els meus.

Salut i tàpies i nunca digas nunca jamás ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...